Mobilni uređaji postali su sastavni deo svakodnevnog života većine ljudi, uključujući i dece. Iako korišćenje mobilnih uređaja može imati pozitivne aspekte, poput pristupa informacijama i mogućnosti komunikacije sa drugima, prekomerna upotreba ovih uređaja može dovesti do ozbiljnih problema. Kao roditelj, važno je da se bavite ovim problemom kako biste sprečili da se on razvije u ozbiljnu zavisnost.
Sve više dece koristi mobilne telefone i druge elektronske uređaje, što dovodi do prekomerne upotrebe ovih uređaja. Prekomerna upotreba telefona može dovesti do brojnih problema kod dece, uključujući i mentalne probleme.
Jedan od problema je smanjena pažnja i koncentracija. Deca koja su prečesto zaokupljena telefonima ili drugim ekranima imaju poteškoća da se koncentrišu i da se posvete nečemu drugom. Ovo može dovesti do poteškoća u učenju i drugim aktivnostima.
Još jedan, možda ozbiljniji problem je smanjena socijalna interakcija. Deca koja su prečesto zaokupljena svojim telefonima ili drugim ekranima imaju manje prilike da se druže i razgovaraju sa drugima, što može dovesti do poteškoća u razvoju socijalnih veština poput međusobne komunikacije i sticanje prijateljstva.
Prekomerna upotreba telefona takođe može dovesti do fizičkih problema, kao što su bolovi u leđima i vratu zbog dugotrajnog sedenja u neprirodnom položaju, razvoj reumatskih tegoba i deformacija zglobova i tetiva, smanjenje mišićne mase i pojava prekomerne težine koja može dovesti do poremećaja insulina i ranog razvoja dijabetesa. Takođe, postoji i rizik od oštećenja vida zbog dugotrajnog gledanja u ekran, ali i oštećenja moždanih ćelija i poremećaj rada hipofize i štitne žlezde. A poremećaji sna i hronični umor su primetni odmah u prvih 48-72h nakon prekomernog gledanja u ekran.
Kako sprečiti probleme povezane sa prekomernom upotrebom telefona kod dece?
Prvi korak je razgovor sa detetom o prekomernoj upotrebi mobilnih uređaja još u ranom razvoju pre nego problem postane ozbiljniji i veoma je važno postaviti granice korišćenja. To može uključivati određivanje vremena tokom kojeg je detetu dozvoljeno da koristi mobilni uređaj, kao i pravila o tome gde se ovaj uređaj može koristiti (npr. ne sme se koristiti u spavaćoj sobi, školi, u toku učenja itd.).
Drugi korak je da se uvedu alternativne aktivnosti za dete. To može uključivati fizičku aktivnost, druženje sa prijateljima ili članovima porodice, kao i različite hobije ili aktivnosti koje dete voli. Ovo će pomoći detetu da se odvoji od mobilnog uređaja i da pronađe zanimljive stvari kojima se može baviti.
Treći korak je da se razgovara sa detetom o problemima koji mogu nastati iz prekomerne upotrebe mobilnog uređaja. To može uključivati probleme sa pažnjom i koncentracijom, socijalnim interakcijama ili fizičkim problemima. Ukazujte detetu na važnost održavanja balansa u korišćenju mobilnog uređaja i ukazujte na negativne posledice koje mogu proisteći iz prekomerne upotrebe. Najbolje je primere pokazati na sebi ili u okruženju deteta, a po najviše ako je dete osetilo neku promenu ili nelagodu, to naglasiti kao posledicu prekomerne upotrebe.
Poslednji korak je da se ponudi podrška i pomoć detetu u slučaju da se otkrije da je ono zavisno od mobilnog uređaja. To može uključivati pomoć u postavljanju granica ili pomoć u pronalaženju alternativnih aktivnosti. Ukoliko primetite da se problem pojavio, potpuno je u redu, pa čak i preporučljivo da se posavetujete sa stručnim licima. Oni će vam moći dati adekvatne savete i moguća rešenja.
Kao roditelj, važno je da se bavite ovim problemom što ranije, kako biste sprečili da se on razvije u ozbiljnu zavisnost i pomognete detetu da pronađe adekvatnu ravnotežu u korišćenju bilo koje modene tehnologije.