Popularnost “YouTubera”, “Tik-Tokera” i generalno svih drugih influensera raste iz dana u dan. Njihove objave prate milioni iz sata u sat i time oni stiču planetarnu popularnost i važnost na globalnom nivou, te se njihova misao i reč sve više uvažava i postaje tema svakodnevnih aktivnosti kako kod mlađe populacije, tako i kod starijih.
Neretko, nakon konzumiranja takvog sadržaja deca postavljaju pitanje: “- Zašto ja ne bih bio poznat kao…?”.
Ovaj fenomen se razvija iz dana u dan i donosi sve više zloupotrebe javnosti za lične interese.
Česti su slučajevi gde određena osoba iskoristi neku sasvim običnu prepisku, iscenira neki razgovor i taj isti podeli na svim društvenim mrežama kao primer “zlostavljanja” bez da postoji celokupna slika razgovora ili situacije među njima, i time privuče gomilu pratioca koji se “saosećaju” sa njom, i sve to zarad medijske pažnje.
Dešavalo se da u želji za tom istom pažnjom osobe iskoriste neku nesreću u svetu, izmanipulišu fotografije i dokumente, i sebe predstave kao žrtvu tog nemilog događaja na društvenim mrežama.
U školama je sve češća pojava fotografisanje i snimanje vršnjaka u neprijatnim situacijama, te deljenje tog sadržaja u grupama, kao i njegovo objavljivanje na društvenim mrežama. Postavljanje ovakvog sadržaja na internet za cilj ima sticanje popularnosti, i prikupljanje “lajkova” i pregleda.
Iz ovih slučajeva se jasno može zaključiti da nam je popularizacija interneta i društvenih mreža donela velike izazove. Kako odraslima, tako i deci.
Potreba za pažnjom
Odakle dolazi ova potreba?
Problem nastaje još u detinjstvu kada su deca suočena sa stalnim odsustvom pažnje roditelja ili staratelja, a kasnije i društva. U želji za prihvatanjem, mnoga od te dece pribegavaju „zloupotrebi“ društvenih mreža, gde lako mogu da zadobiju pažnju od pratilaca deleći različite vrste sadržaja – da li su to snimci i fotografije zlostavljanja, snimci i fotografije bez odeće ili ostavljanje neprimerenih komentara.
Uticaj medijskih i internet ličnosti na decu
Influenseri kreiraju sadržaj koji deca gledaju gde svoj život i sebe predstavljaju u najboljem svetlu, često su nasmejani, opušteni i život im je ispunjen zabavnim događajima, što je privid za javne mase.
Oni kreiraju sliku o sebi, svoju onlajn personu ili avatara, koja često očara decu. Tada dolazi do toga da deca, u želji da budu popularna, primećena, prihvaćena i voljena kao njihovi uzori krenu da usvajaju modele ponašanja tih izmišljenih ličnosti.
Kako sprečiti i prepoznati ove probleme
Prvi i osnovni savet koji vam možemo dati jeste – provodite vreme sa decom!
Vreme koje deca provode uz medije treba da bude dobro organizovano. Naš savet je da ograničite to vreme, kontrolišite kvalitet sadržaja koji im puštate i koji sami gledaju, I obavezno da sa njima redovno razgovarate o tome, čak I kada vas te teme ne zanimaju. Nije svaki influenser dobar za vaše dete, kao ni svaki crtani ili animirani film. Često se dešava da neki animirani ili crtani film bude namenjen za uzraste iznad 17 godina, a da animacija i karakteri izgledaju kao da su za decu od 6 godina pa na dalje.
Razumemo umor kada dođete sa posla ili neprespavanu noć, ali dete je vaše ulaganje u budućnost, i vaši postupci kroz njega utiču na buduće generacije ljudi. Zbog toga bi trebalo da budete uz dete, posebno onda kada ima pogled na “prozor” u ceo svet. A taj svet ume biti upakovan u šarenu lažu koja prikriva ozbijne probleme sa kojima se susrećemo.
Profesionalni programer, edukator i savetnik u polju zaštite na internetu.