Pretraga
Close this search box.

TikTok izazovi i noćne more školaraca

Iako se o tome u medijima ne priča, niti je aktuelna tema, niti primećen problem, u školskim dvorištima se sve više pojavljuju “TikTok izazovi” čijom se posledicom vandalizuju školska dvorišta, učionice, toaleti ali i sve češće lako i teško povređuju vršnjaci, javlaju se seksualna zlostavljanja, a zabeležena su i slučajna ubistva u toku ove “zabave”. Ovo nije vezano samo za TikTok, ovo važi i za sve socijalne mreže ali TIkTok izdvajamo kao popularni trend poslednjih godina.

Ovo je realnost sa kojom se svi moramo suočiti: naša deca su onlajn. Oni su delovi platformi društvenih mreža gde iako mogu imati koristi kao što su obrazovanje i povezanost, postoje neke prilično velike negativne strane koje roditelji moraju da imaju u vidu. TikTok je trenutno jedna od najpopularnijih aplikacija za mlade i odrasle, ali čini se da uvek postoje trendovi i izazovi koji postaju veliki hitovi, a često i veliki problem za bezbednost dece u školi ali i kod kuće. Ovi izazovi na TikTok-u su različiti i zbog toga roditelji, a posebno stručni kadar, moraju biti obavešteni kako bi se uvele adekvatne smernice, radionice ili čak i zabrane radi sprečavanja fatalnih ishoda.

Uvek postoji savršeno vreme za razgovor sa decom o ovim izazovima i posledicama koje mogu proizaći iz njih. Iako se čini da su neki od izazova tipično ponašanje nalik na šalu, neki od njih su ozbiljniji, a više njih uključuje i seksualni napad i/ili uznemiravanje, dok oni ozbiljniji gde se primenjuje fizička sila može dovesti do nesrećnih slučajeva gde neko izgubi i život.

 

Zašto učenici učestvuju u izazovima

Tinejdžeri i tinejdžerke su ranjivi na pritisak vršnjaka i pokušavaju da utvrde gde se uklapaju u društvo. Posebno učenici srednjih škola, očajnički žele da budu prihvaćeni i mogu donositi impulsivne odluke da se uklope. Skloniji su impulsivnom ponašanju jer njihov prefrontalni korteks, deo mozga koji je odgovoran za logičko razmišljanje, ipak nije u potpunosti razvijen.

Tokom prošle godine, nekoliko dece je upućeno stručnjacima za mentalno zdravlje od strane škola zbog vandalskog uništavanja imovine ili veoma ozbiljnih napada na vršnjake. Na primer, jedan od učenika koji je uništio kupatilo škole priznao je da to nije želeo da uradi, ali je podlegao pritisku vršnjaka. Učenik je „osećao da je to pogrešno, ali ga je na to odvažila grupa drugova iz razreda na zabavi, grupa koje je očajnički želeo da bude deo“.

Neki stručnjaci veruju da su pandemija, formiranje frontalnog režnja koji kontroliše impulsivno ponašanje i idolizacija mladih zvezda društvenih medija izazvali savršenu oluju za našu omladinu. Oni se bukvalno ne mogu zaustaviti.

 

Fatalnost TikTok izazova

Imali smo primer dečaka kojem je izvađena slezina jer su zbog TikTok izazova vršnjaci uklizali ispod njegovih nogu što je dovelo do pada i time došlo do rapture slezine. Da škola i lekari nisu reagovali na vreme, dete bi izgubilo život.

Još jedan od “zabavnih” izazova je bio pritisak na glavne moždane arterije gde mozak u momentu izgubi krv i osoba pada u privremenu nesvest. Ali ovaj izazov je širom sveta usmrtio veliki broj dece i tinejdžera usled trajnog oštećenja mozga nastalog nestankom krvi ili pucanjem arterija na mozgu usled naglog skoka krvnog pritiska. Slično je bilo i sa izazovom sa kesom na glavi koji je odneo mnogo života.

Možemo nabrojati i gomilu slučajnih samoubistava, saobraćajnih nesreća, trajnih povreda koja su dovela do invaliditeta i ostalih vidova zlostavljanja.

 

Mere zaštite i rešenja

Sprečavati mlade da koriste internet i socijalne mreže, praviti zabrane i restrikcije će rezultirati buntu i stvaraće probleme. Ovo je prva stvar koju NE TREBA RADITI ali je to krajnja i samo u veoma retkim slučajevima mogućnost.

Prva linija odbrane i sprečavanja problema jeste otvoreni razgovor. Dete mora znati da sve ono što ne želi neko da njemu uradi, ni ono drugima ne treba da radi.

Roditelji, nastavnici, profesori i ceo stručni kadar treba da isprati “kalendar izazova” i da shodno tome porazgovaraju sa decom šta izazov čini, koje su posledice i kranji ishodi. Neke izazove treba i dozvoliti ako su bezazleni i/ili čak uzeti učešće u njima kako bi deci ulili samopouzdanje i poverenje.

Dozvolite deci da sama shvate problem i nauče da unapred prepoznaju koje posledice neki od izazova ili “šala” mogu imati po njih. Deca su pametna i brzo shvataju ali ih moramo pravilno navesti prema tom cilju.

Ako probudimo svest velikom broju dece, ona će sama da edukuju ostale i problem u kojem se trenutno nalazimo će se sam od sebe rešiti.

 

Podelite na društvenim mrežama

Podeli na Facebook
Podeli na Twitter
Podeli na Linkdin
Podeli na Whatsapp